Huoletonta kaupunkiaikaa

Meidän Seinäjoki

Olemme mukana Seinäjoen kehityksessä. Tutustu ›

Pysäköintialueet

Ajankohtaista

Keskustorin pysäköintilaitoksen rakennustyöt alkavat maanantaina 31.10.


28.10.2016

Järjestyksessään toinen kuukausittainen avoin yleisötilaisuus järjestettiin Apila-kirjaston Jaaksi-salissa keskiviikkona 26.10. Tilaisuuteen osallistui toistakymmentä aiheesta kiinnostunutta. Keskustorin pysäköintilaitoksen rakennustyöt alkavat maanantaina 31.10.2016. Tilaisuudessa esiteltiin rakennustöiden ensi vaiheita ja esiteltiin rakennusaluetta rajaavia työmaa-aitoja, jotka visuaaliselta ilmeeltään poikkeavat merkittävästi totutusta.

 

Maanalaisen pysäköintilaitoksen rakennustyöt alkavat 31.10. Torstaina 27.10. Keskustori 3 pysäköintialue otetaan työmaan varastokäyttöön. Maanantaiaamuna 31.10. työmaa-alue suljetaan, jonka seurauksena Kalevankadun ja Koulukadun ajoneuvoliikenne katkaistaan rakennusalueelta. Jalankulkuyhteys Koulukadulta Kalevankadulle on käytettävissä tilapäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Katujen sulkemistyö aloitetaan jo sunnuntai-iltana 30.10. Keskuskatu säilyy liikenteelle avoimena. Katso kulkuyhteydet kartalta.

 

—Sekä Seiparkille että Lemminkäinen Infralle on tärkeää, että rakennustyömaan ympäristö pidetään mahdollisimman siistinä, joten miksei se samalla voisi olla myös paikka kauniille taiteelle joka ilostuttaa kaupunkilaisia. Työmaan ei tarvitse aina näyttää pelkästään työmaalta, toteaa Seipark Oy:n toimitusjohtaja Mika Mäntykoski.

 

Aitataidetta on ollut toteuttamassa Multicoloured Dreams katutaidekollektiivi, jonka tavoitteena on tuoda suomalaiseen katukuvaan lisää taidetta ja kulttuuria. Kuvien avulla pyritään kertomaan, mitä aikanaan työmaa-aitojen takaa paljastuu. Lisäksi aidoissa on nähtävillä perustietoa työmaasta, aikataulusta ja toteutuksen vaiheista. Työmaa-aitojen kuvitus löytyy myös meidanseinajoki.fi-sivustolta.

 

Aitojen somistus on toteutettu yhteistyössä Taideyliopiston, Seinäjoen Taidehallin, katutaideryhmä Multicolored Dreamsin sekä EPKK Oy:n kanssa.

 

Paikalle saapunutta yleisöä kiinnosti kulkuyhteydet ja tiedottaminen

 

Yleisön kysymyksiin olivat vastaamassa Mäntykosken lisäksi Lemminkäinen Infra Oy:n työpäällikkö Janne Salmenoja. Tilaisuudessa muun muassa nämä kysymykset herättivät keskustelua:

 

Kuinka ikäihmiset tai liikuntarajoitteiset pääsevät Koulukadun ja Kalevankadun risteyksessä sijaitsevaan Instrumentarium myymälään ilman kuljetusta, jos katu on suljettu?

Koulukatu etelän suunnasta on käytettävissä ajoneuvojen kulkiessa alueen kiinteistöihin eli käytännössä taksit pystyvät kuljettamaan asiakkaat ovelle asti.

 

Milloin rakentamisesta aiheutuu eniten melua tai tärinää rakenteisiin?

Työmaan alkuvaiheissa. Äänekkäin aika on todennäköisesti loka-marraskuussa, jolloin lyödään työmaan tukiseinät paikalleen. Tämä työ kestää noin kaksi viikkoa. Rakennustöiden siirtyessä suoritettavaksi torin alle ovat meluhaitat vähäisiä.

 

Kuinka hankkeesta tiedotetaan maakuntaan ja kaupunkiin vierailulle tuleville henkilöille?

Hankkeesta ja töiden etenemisestä tiedotetaan medioille ahkerasti ja toivotaan niiden tarttuvan maakunnan väkeä kiinnostavaan aiheeseen. Hanketta on hyvä seurata www.meidanseinajoki.fi sivustolta, joka välittää ajankohtaista tietoa hankkeen edistymisestä. Sivustosta on hyvä itse kunkin levittää tietoa eteenpäin. Sivustoa myös markkinoidaan kanavia pitkin, joiden toivotaan saavuttavan koko maakunnan väen.

 

Mikä on alueella sijaitsevien vanhojen puutalojen kohtalo?

Pollarin talo Kalevankadulla on jäämässä paikoilleen ja Koulukadun pohjoispäässä sijaitsevasta rakennuksesta on käyty hyvässä yhteisymmärryksessä neuvotteluja sen omistajien, kaupungin ja Seiparkin kesken. Neuvottelut ovat vielä kesken, joten talot ovat toistaiseksi jäämässä paikoilleen.

 

Kuinka hoidetaan noin 3000 kuorma-auton lähes säännöllinen liikenne työmaan maa-aineksen lastauspaikalta purkupaikalle?

Työmaan liikenne järjestetään Keskustorilta pohjoiseen Koulukatua pitkin, josta on hyvä yhteys eteenpäin kantatie 67:lle.

 

Minne maa-aines kuljetetaan ja onko se puhdasta?

Kaupunki on osoittanut läjitysalueeksi Lellunnevan. Seipark Oyn saamien tutkimustulosten mukaan poistettava maa-aines on sellaista, että se voidaan kuljettaa osoitetulle maankaatopaikalle.

 

Kuinka syvällä on kalliopohja keskustassa?

Pohjatutkimukset ovat osoittaneet, että kova maa-aines on noin 9-11 metrin syvyydessä. Yleisö arveli kalliota löytyvän vasta paljon syvemmältä. Naapuri rakennustyömailla ei ole ylletty kallioon asti, mutta Keskustorin pysäköintilaitoksen kaivanto tulee olemaan syvempi.

 

Kuinka liikenne järjestellään rakentamisen jälkeen?

Kaupungin virkamiehet työstävät parhaillaan alueen katusuunnitelmaa ja tulevia linjauksia kävelypainotteisuuden ja ajoneuvoille varattujen katujen suhteen. Yritetään saada kaupunki kertomaan näistä järjestelyistä seuraaviin avoimiin yleisötilaisuuksiin.

 

Osallistaako kaupunki yrityksiä ja kiinteistönomistajia katusuunnitteluun?

Tähän asti muun muassa Keskustorin kannen suunnitteluun on osallistettu kaupunkilaisia, yrityksiä ja kiinteistönomistajia. Jos tämä linjaus jatkuu, varmasti myös katusuunnittelmaa on mahdollisuus kommentoida ja siihen vaikuttaa.


Takaisin uutisiin

Huoletonta kaupunkiaikaa